//INLÄGG// Ny miljö - tvaplastfickortillogon

Ny miljö

Publicerad 2014-08-10 19:27:07 i Allmänt,

Nu är det 2 veckor kvar av sommarlovet för min del och för er som inte vet om det ska jag kanske nämna att efter två år i Glimåkra är det nu dags att styra skutan mot nya mål. Nu är det en folkhögskola utan någon direkt erfarenhet av synskadade elever som gäller och det kommer bli ännu ett spännande steg i att bli självständig för mig. Jag var där nu i veckan för att kolla in lokalerna och försöka bilda mig en uppfattning om hur skolan ser ut innan den fylls med folk. Jag fick ett väldigt gott intryck av skolan och de människor jag träffade, så nu känns det riktigt bra och jag ser fram emot skolstarten. Men innan dess ska jag dit en gång till och ha ett möte med min blivande kursföreståndare för att prata om praktiska saker och antagligen blir det väl även att jag kommer få berätta om min synskada. 
 
När jag ska lära mig hitta i en ny miljö brukar jag och oftast min mamma (det är viktigt att det är någon som känner mig väl och vet hur min syn och hur jag fungerar) gå runt på platsen där jag ska lära mig hitta och hitta olika föremål som jag kan använda som orienteringspunkter. Sedan tar jag hjälp av de orienteringspunkterna och bildar en "ramsa" eller "checklista" i huvudet. T.ex. "Sväng höger vid den gröna soptunnan" eller "när husväggen slutar, sbäng vänster." Något annat som underlättar för mig när jag ska lära mig hitta på en ny plats är om det inte finns fullt med folk där. Det kräver väldigt mycket koncentration för mig när jag ska lära mig hitta på en ny plats. Därför är det jobbigt om det finns massa människor runt mig då, för då måste jag koncentrera mig på dem istället för att lära mig hitta. För att få ett litet hum om hur man ska gå för ett komma från ett ställe till ett annat måste jag gå den vägen flera gånger. Det är även bra att jag ska åka till skolan en gång till innan skolan börjar, då får jag möjlighet att se hur mycket jag kommer ihåg sen sist och får även ett extra tillfälle att träna. 
   Så här går det till för mig att lära känna en ny miljö, och trots alla förberedelser vet jag ändå att jag kommer vara jättetrött den första tiden när skolan väl drar igång. Men det är bara att bita ihop, i slutändan hoppas och tror jag att det kommer vara värt det :)
 
 
 
Innan jag säger hejdå för den här gången vill jag passa på att sända ett stort tack till alla fantastiska människor jag fått lära känna på Glimåkra folkhögskola. Tack vare er alla har jag lärt mig så otroligt mycket om mig själv, min synskada och livet som jag för alltid kommer att bära med mig! Tusen Tack för det! Kommer kännas otroligt konstigt och sorgligt att inte komma tillbaka nu i höst. Har nog inte ens fattat det riktigt än, trots att skolstarten närmar sig med stormsteg. Men mitt mål är att jag ska komma och hälsa på er, så ta hand om er tills dess!
 
Hejdå alla fina människor som läser denna blogg trots att den uppdateras väldigt sällan. Vi får väl se om det dröjer en vecka eller fem år tills vi ses nästa gång haha. Som ni nog vet vid det här laget så är det inget man kan veta. 
 
Sköt om er!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-08-10 21:51:09

Lycka till i din nya skola i Linköping.det kommer säkert att gå bra. Du är ju så duktig trots ditt handikapp. Kram/morfar

Svar: Tack :) jag är inte så orolig haha
None None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela