//INLÄGG// saker som är självklara för mig, behöver inte alls vara självklara för andra - tvaplastfickortillogon

saker som är självklara för mig, behöver inte alls vara självklara för andra

Publicerad 2012-10-14 14:08:17 i Allmänt,

Hej! Som jag berättat tidigare så går jag en preparandkurs för synskadade det här läsåret. Där trivs jag hur bra som helst (just nu längtar jag bara efter morgondagen då jag får åka tillbaka igen, men säg inget om det till min mamma :P) och jag är omgiven av hur trevliga människor som helst, och jag tror att det här året kommer att ge mig många nytiga erfarenheter :) faktum är att jag har redan fått nya erfarenheter och i det här inlägget tänkte jag dela med mig av en grej jag tänkte på i veckan. 
 Vi är fem stycken i min klass, och en av mina klasskompisar är helt blind, och ofta när jag är med honom inser jag hur många småsaker jag registrerar med min syn utan att ens tänka på det. Som t.ex. om jag sitter och pratar med någon i matsalen och den reser sig upp för att gå och hämta något så ser jag ju det och tänker inte så mycket på det utan fortsätter bara prata när personen kommer tillbaka. Men om jag sitter och pratar med min klasskompis och bara går iväg. Hur ska han då veta att jag inte längre sitter på min plats om jag inte säger något? Eller om någon annan går förbi vårt bord, stannar till och pratar lite och sedan går vidare utan att säga det, då är det ju jättelätt att man om man är blind fortfarande tror att personen fortfarande står kvar och därför fortsätter prata med en person som helt plötsligt befinner sig på andra sidan rummet. En annan grej är något vi gör ungefär 100 gånger om dagen är att nicka eller skaka på huvudet. Jag ser inte alltid när någon gör det, beror på hr nära personen sitter, men ofta ser jag det och framförallt gör jag det ofta själv eftersom jag vet att personen som jag pratar med ser det, men nu har jag lärt mig att ibland måste man säga ja eller nej istället. 
Så många små saker som man själv tar så för givet, men som inte är alls självklart för andra! Det är nyttigt att behöva tänka om ibland...

Kommentarer

Postat av: Elisabeth, mamma, Pettersson

Publicerad 2012-10-14 14:16:31

Hmmm! ;P

Svar: :D
None None

Postat av: sofia

Publicerad 2012-10-15 07:34:24

Bra skrivet Frida!
Det är så mycket vi inte tänker på som har synen.Vi behöver bli påminda om det. Tack för ditt inlägg.

Svar: Kul att du gillar det :)
None None

Postat av: Torbjörn

Publicerad 2013-02-12 16:10:51

Så sant! Bra skriven blogg du har förresten, kommer följa den!

Mvh Tobbe

Svar: Som du nog har märkt är jag inte så jättebra på att skriva ofta :P men nu kommer snart ett nytt inlägg :)
None None

Postat av: Ajna

Publicerad 2013-02-25 11:58:11

Hej! Det ska bli spännande att höra fortsättningen av allt du är med om. Heja på och skriv!

Svar: Nu kommer snart ett nytt inlägg igen :)
None None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela