//INLÄGG// Italien del 3 - tvaplastfickortillogon

Italien del 3

Publicerad 2011-08-05 14:57:29 i Allmänt,

Dag 6
Var det återigen dags för workshops, och jag är nästan säker på att jag denna dagen hade "Speech recognition" och "Japanese workshop."
 Speech recognition gick ut på att man skulle använda ett program på datorn vars uppgift ska vara att skriva det du säger, sen hur bra den lyckas är något helt annat...men jag ska vara ärlig och säga att i början gick det riktigt bra, sen tror jag att systemet somnade eller något, för varje gång jag sa "go to sleep" (det skulle man säga för att stänga av den) skrev den "gorgeously", efter 25 försök gav jag upp och stängde av den manuellt istället xD.
 Japanese workshop var precis det du antagligen tror, vi fick lära oss att skriva på Japanska! Det var den näst bästa workshoppen på hela veckan (efter feeling good xD) mina ord försvann tyvärr, då jag (slarvig som jag är) glömde dem på ett ställe och sedan när jag gick dit dagen efter var de borta...men jag hade tur, för jag fick papper, penslar och färg av läraren som hade hans om workshoppen (min kompis Anna fick det också, och jag tror att även de andra som var med fick det) för att han inte orkade ta med det tillbaka till Japan, så så fort jag har fått länkar till några sidor där man kan se hur tecknen för olika ord ser ut ska jag sätta igång att skriva :)
 Kvällen/natten (jag var uppe till tre) tillbringade först med att dansa vals med Alexander (ocjh JA., det var andra däer också!) men när de började dansa vals till tangomusik tyckte vi att det gick lite väl långt...xD så vi gick och köpte glass istället. Sedan satt vi resten av timmarna och pratade med massa trevligt folk, bland annat kom något snille på att alla skulle sjunga "broder jakob" samtidigt på sitt eget språk, tror att vi lyckades i två meningar eller så xD men min största sysselsättning (och utmaning) var att försöka lära Alex att säga R (han är från skåne...) men jag lyckades inte trots att jag satt och sa En Röd Räv RensaR RönbäR med så tydlig artikulation att de andra som satt där tillslut påpekade att jag också hade konstiga (övertydliga) Rljud, senare kom jag även på att han är kittlig (han var onsmart nog att säga det till mig xD) jag vet, jag är taskig, och ja, det är synd om Alexander, jag tror inte han tycker om mig...men det förtjänar jag haha.



Dag 7
Hade jag väldig otur med tanke på att jag varit uppe till tre på natten.
 På morgonen hade jag "interkulturell komunikation" det gick ut på att vi skulle berätta om hur olika saker funkar i vårt land t.ex. skolsystem och regler kring alkohol. Det hade kunnat vara intressant om det hade varit upplaggt på ett annat sätt, t.ex. att man fick diskutera och jämföra olika saker, men som det var nu satt vi i en cirkel, gick varvet runt och så fick alla berätta om skolsystemet, och sen när vi gått varvet runt var det ett nytt ämne som gällde. Det blev alldeles för mycket lyssnande för någon som varit uppe halva natten...
 Kommer ni ihåg att jag skrev att jag somnade när jag hade Feeling good? Jag somnade på min eftermiddagsworkshop denna dagen också...fast nu var det inte så att det var tillåtet...men jag var inte ensam. En tjej från Slovenien som jag pratade endel med berättade att hon hade vaknat av att en annan kille snarkade, och killen i fråga sov ända tills det var dags för rast xD men andra delen av passet var betydligt mer intressant (föresten har jag glömt att säga att workshopen handlade om självkänsla) då fick vi olika övningar och frågor att fundera öer, så det var riktigt kul :)
 På kvällen åkte vi till stranden - första och enda gången på resan. Egentligen var det bara två från varje land som fick åka (arrangörerna hade av okänd anledning bara hyrt två minibussar med plats för 15 personer, istället för att hyra en stor buss så att halva lägret fick plats) och från Sverige skulle Anna och Alexander åka, men det fanns en plats över och den tog jag. Att packa ner badkläder var dock lite väl optimistiskt. Jag kommer inte ihåg om jag har berättat om italiensk tid tidigare. Så här är det, om man säger att man ska åka kl 21.00 (svenska, slovensk, tysk och alla andra länders tid) så innebär det tidigast 22.00 italiensk tid. Detta innebar att när vi väl kom fram till stranden var det mörkt och kallt. Så allt vi gjorde var egentligen att sitta i buss en dryg timme för att köpa glass, och vi kunde ha fått godare glass om vi tog en 10 min lång promenad från stället där vi bodde...

Dag 8
Var sista dagen på lägret och innehöll bvara en workshop, i mitt fall "let's make some experiments" jag tror att ni fattar vad vi gjorde, vi gjorde olika experiment. Det var väldigt kul och intressant oich inget man ska visa för småbarn då det skulle kunna ge dem endel galna idéer xD.
 På kvällen var det meningen att man skulle hitta på ett bidrag (sång, dans, lek eller vad som helst) som representerade ditt land. vi sjöng (alla länder sjöng något, så kreativt eller hur) "We are the champions" med egenskriven text (av Christoffer, och kanske kanske att jag och Anna var till någon slags liten hjälp?) om ICC. Sedan skulle vi sjunga någon svensk sång, så vi sjöng (eller Christoffer sjöng och vi andra stod och såg söta ut) Balladen om Fredrik Åkare och Cecilia Lind. Ni skulle ha hört det! Christoffer är en sjukt bra sångare! Och gitarrist för den delen :D
 Eftersom vårt plan gick 07.00 från Florens och vi därför var tvugna att åka från Ferrara vid 02.30 var det ingen idé att gå och lägga sig, så vi satt och pratade i några timmar när showen var slut :) och eftersom vi blivit vana vid italiensk tid under de här dagarna blev vi väldigt förvånade när de kom redan vid 02.00 och ville hämta oss, men då fick de vackert vänta!

Dag 9
Bestod bara i att resa...vänta...och sova. Jag somnade så fort vi var uppe i luften (på båda planen) och sov från Stockholm till Linköping på bussen, och ändå är jag fortfarande jättetrött, vilket inte känns sådär jättebra med tanke på att jag drar på nästa läger på söndag....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela