//INLÄGG// Bio - tvaplastfickortillogon

Bio

Publicerad 2011-08-05 22:05:13 i Allmänt,

Nyss hemkommen från bio, Harry Potter and the deathly hollows part 2 har jag sett, och då kom jag att tänka på att ni kanske undrar hur det funkar för mig att gå på bio, för det kan man säkert tänka att det inte är en upplevelse för en synskadad, och det är sant att vi inte får ut lika mycket av upplevelsen som en seende person. Hur skulle vi kunna få det när vi knappt ser vad som händer på skärmen? Hur mycket man får ut skiljer sig såklart beroende på vad man har för synskada, men för mig tycker jag att det går riktigt bra. Bara jag sitter tillräckligt nära brukar jag kunna hänga med helt OK i filmen. Det beror föresten också lite på vilken film jag ser. Om man tar Harry Potter som ett exempel så har jag läst alla böckerna och vet ju därför vad som kommer hända i filmen. Ser jag till exempel en film där jag inte har någon aning om vad som kommer hända behöver jag ofta mer syntolkning.
 Nu är jag såpass bra på engelska att jag sällan ber mamma och pappa (eller vem jag nu än är på bio med) att läsa texten, det går bra att hänga med ändå, men det gorde jag när jag var mindre. Då fick vi ofta arga blickar eller kommentarer för att vi satt och "pratade" under filmen. Det tycker jag är fruktansvärt dåligt! Jag menar, även seende barn vill ju att man läser för dem innan de har lärt sig att läsa själva. Nu kan det i och för sig vara så att de trodde att vi faktiskt satt och pratade under filmen, men ändå, det gjorde alltid att jag tyckte att det var jättepinsamt! Så det är ett tips, titta aldrig snett förän du vet säkert att de inte pratar om annat, för läser eller syntolkar någon är det jättepinsamt för den som är synskadad om folk säger åt än att vara tyst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela