//INLÄGG// i skolan - tvaplastfickortillogon

i skolan

Publicerad 2011-05-25 17:28:18 i Allmänt,

I skolan har jag en assistent samt olika hjälpmedel som ska underlätta för mig.
 Mitt största hjälpmedel är min dator. En helt vanlig laptop med ganska stor skärm, man kan även sätta laptopen i en dockningsstation som är kopplad till en större skärm som står i ett av mina klassrum. På min dator har jag ett program som förstorar allt och i det finns även min talsyntes. Det är en dataröst som kan läsa upp saker för mig om jag vill. Ibland har den dock väldigt roliga betoningar (jag och en klasskompis på högstadiet satt och skrattade åt den nästan varenda kemilektion) men förutom det så är den inte alltför rolig att lyssna på och det har hänt att jag har somnat när jag har pluggat till prov med hjälp av den xD.
 Jag har också ett annat program på min dator som innehåller alla mina läroböcker. Detta program går dock inte att skriva i, så om jag vill skriva något i boken måste jag kopiera in sidorna i word, men det fungerar bra...nu förtiden iaf, det var lite värre förr när man bara kunde kopiera åtta rader i taget...
 Ett annat hjälpmedel jag har är en avståndskamera som går att koppla till datorn, fast den använder jag inte så mycket på gymnasiet eftersom lärarna inte skriver lika mycket på tavlan. Med kameran kan jag zooma in och ut bilden, frysa bilden om lärarna skulle börja sudda innan jag skrivit klart, samt ta kort (ännu en grej vi hade väldigt roligt med på högstadiet...)

Andra anpassningar som gjorts i olika ämnen är t.ex. att jag inte har idrott med klassen, eftersom de flesta sporter (särskillt med bollar) är en mardröm om man är synskadad, men den största anpassningen är nog ändå att jag inte sysslar alls lika mycket med noter som de andra, noter är väldigt svåra att se. Jag kan se vad det är för noter om jag tittar i min egen takt och tar det lugnt, men att följa en notbild och sjunga eller spela samtidigt är helt omöjligt för mig. Därför jobbar jag mest med gehör på musiklektionerna. Min sånglärare brukar t.ex.spela in min sångläxa på ett fickminne som jag har, så får jag öva till det istället för att spela själv.

Förflyttningarna mellan lektionerna går jättebra nu när jag har lärt mig att hitta på skolan, men jag tänkte härom dagen på att jag fortfarande gärna går lite bakom mina kompisar, det är annars ett knep jag har när jag är på ett nytt ställe, men att jag fortfarande gör det (speciellt på väg ut från matsalen) tror jag beror på att nio av tio gånger när vi går ut ur matsalen så fastnar mina kompisar på vägen för att de ser någon de känner, och då är det skönt att gå bakom så att jag ser var de tar vägen, plus att om det är någon som jag också känner så vill ju jag heja också och om jag går själv misar jag i regel alltid det, eftersom jag har svårt att känna igen ansikten. Så om du ser mig någonstans (behöver inte vara i skolan) där det är mycket folk. KOM FRAM OCH SÄG HEJ!:)

Tja, nu vet du lite hur min vardag i skolan funkar och jag säger som tidigare, fråga om du undrar över något som jag inte har skrivit! Många av mina vardagssituationer är så självklara för mig att jag inte ens tänker på vad jag gör och inte gör, därför kan det hända att jag har glömt att skriva något :)

//Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela