//INLÄGG// kort om min synskada - tvaplastfickortillogon

kort om min synskada

Publicerad 2011-05-23 19:38:20 i Allmänt,

Här kommer lite fakta om min synskada.

Jag har något som kallas perseptionssvårigheter (CVI). det innebär att jag har svårt att tolka det jag ser och även att se skillnad på saker som ser ungefär likadana ut. Som till exempel om jag är på en stor strand med många badfiltar så kan jag inte urskilja vilken som är min, eftersom jag varken ser färgen på badfilten eller kan urskilja vem som sitter på den... 
 Perseptionssvårigheterna gör det även svårt för mig att skilja på ansikten. Därför går jag mestadels på röster, men även endel på frisyrer och kläder också, men de två sistnämnda kan ju vara ganska osäkra kort. Jag minns t.ex. när jag började gymnasiet och de flesta av tjejerna var blonda! Då hade jag jättesvårt ett tag att veta vem som var vem, men nu har några av dem färgat håret och resten har jag lärt mig att skilja på ändå (tack gode gud för att det finns hårfärg:P)
 Röster är dock ett bra knep :) ett litet problem finns dock där också. Det är att om någon säger "Hej", på stan så kan jag aldrig vara säker på att det är mig de hejar på, så ett tips till dig är att om du ser mig någonstans (särskillt någonstans där jag inte brukar träffa dig), säg alltid "Hej Frida" för då hejar jag alltid tillbaka, även om jag inte hinner höra vem det är.

En annan del av min synskada heter Nystagmus. Detta innebär att jag har svårt att fästa blicken på en speciell punkt, därför rör sig mina pupiller fram och tillbaka, men det märktes mer när jag var liten. 

Förutom att mina perseptionssvårigheter och Nystagmus gör att jag ser dåligt så är inte mina synnärver fullt utvecklade och jag har fläckar i synfältet som bland annat gör att jag inte har så bra vidvinkelseende och jag ser inte heller så mycket nedåt, därför går jag ofta med huvudet lite lätt framåtböjt.

Så vad är det då som jag har lätt för att klara av?

Orientera mig i kända miljöer är något jag har lätt för (okända är dock omöjliga) därför är det inte säkert att du ens skulle tänka på att jag har en synskada om du träffar mig i skolan eller hemma eller någon annanstans där jag är van vid att gå.

Läsa är också något som går bra. I alla fall om det är en text som intresserar mig. För det är faktiskt så att jag märker att jag blir mindre trött i ögonen om jag läser om något som jag tycker om än om jag t.ex. läser något ur en lärobok. Detta kan kanke låta som en ursäkt för att slippa läsa skolarbete, men så är det inte, och i vilket fall som helst så slipper jag ändå inte undan skolarbetet, för antingen läser jag det på datorn med hjälp av en talsyntes (för er som inte et vad det är så är det precis som det låter, en datagjord röst som läser texter på datorn) eller så ber jag någon läsa för mig.
 Om du vill ha ett konkret exempel på hur liten text jag kan läsa så har jag t.ex läst alla böckerna i Twilight-serien.

Nu vet du kanske lite mer om hur jag ser? Jag hoppas det iaf:) men fråga gärna om du undrar över något som jag inte har skrivit här:)

//Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela