//INLÄGG// Medvind 2012 - tvaplastfickortillogon

Medvind 2012

Publicerad 2012-09-24 16:10:35 i Allmänt,

Varje år åker scouterna i kyrkan hemma där jag bor på scoutläger. Själv har jag inte varit scout på 6 år, men i år blev det ett litet återfall :) för vart sjunde år är det nämligen så kallade storläger, vilket innebär att det är ca 4000 scouter på samma läger. "KAOS!" Tänker du säkert då, men det är faktiskt inte mycket kaos, det enda kaoset man märker av är det som råder bland ens egna scouter, allt det andra är VÄLDIGT välorganiserat. Tänk bara hur mycket letande det krävs för att hitta en plats där 4000 scouter kan leva under en vecka, där det ska rymmas flera hundra millitärtält utan att det blir alltför trångt, det ska finnas möjlighet att packa mat i matlådor till alla dessa människor (matkådorna åker sedan ut till de olika "byarna" där man lagar maten över öppen eld) och dessutom ska man hitta en stor yta där ALLA ska få plats att sitta på storsamlingar, kort sagt, det behövs ett rätt stort ställe...(och platsen är bara EN ab alla grejer man måste planera...)
 
Så hur är det då att vara på scoutläger när man är synskadad? Jag kan säga att det finns INTE EN CHANS i världen att lära sig hitta på ett sådant ställe då allt är grönt, grönt och åter grönt (det är ju liksom det som är hela meningen med scoutläger, att man ska vara ute i naturen) och det som inte är grönt är antingen tält, som alla ser likadana ut, eller bajamajor, som alla ser likadana ut. Så i alla fall för mig skulle det aldrig funka att åka på scoutläger utan ledsagare (och formelly sett fick jag ingen ledsagare, men det är en annan historia, så den tar vi en annan gång) något annat jag behöver hjälp med är att hålla ordning på min packning, det är väldigt svårt att hitta saker i ett mörkt, trångt tält och det är lätt att blanda ihop sina saker med någon annans. Annars funkade det mesta bra tror jag, jag kom i alla fall hem hel, inte så ren och bäldigt trött men GLAD efter denna fantastiska vecka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela